Almanya’da tüketici güveni üçüncü ayda da düştü
Almanya merkezli pazar araştırma şirketi GfK ile Nürnberg Piyasa Kararları Enstitüsü’nün ortaklaşa hazırladığı Tüketici Güven Endeksi’nin önümüzdeki aya ilişkin sonuçları açıklandı.
Buna göre Eylül ayında bu ay eksi 26,7 puan olarak ölçülen Tüketici Güven Endeksi’nin Kasım ayında 1,4 puan azalarak eksi 28,1’e gerilediği belirtildi. Böylece endeks üst üste üçüncü ayda da düşüşünü sürdürdü.
Beklenti endeksin eksi 26,5 olması yönündeydi.
GfK araştırmacısı Rolf Buerkl, verilere ilişkin değerlendirmesinde, “Üç aydır üst üste yaşanan düşüşle birlikte Tüketici Güveninin yıl sonuna kadar toparlanacağı yönündeki umutlar tamamen ortadan kalktı.” dedi.
Almanya’da yüksek gıda fiyatlarının hane halkının satın alma gücünü zayıflattığını belirten Buerkl, “Bu, özel tüketimin 2023 yılında ekonomik büyümenin lokomotifi olmamasını sağlıyor.”
GfK’ye göre önceki ayda tasarruf eğilimi 8 puandan 8,5 puana yükselirken, tüketicilerin gelir beklentisi ise 4 puan azalarak eksi 15,3’e geriledi.
“Tüketici geliri enflasyonun pençesinde”
GfK pazar araştırmacıları, Almanya’daki tüketicilerin gelir beklentilerinin hâlâ “enflasyonun pençesinde” olduğunu vurguladı. Açıklamada, “Artan gıda ve enerji fiyatları hanelerin satın alma gücünü tüketiyor ve gelir beklentisi göstergesinin sürdürülebilir bir şekilde toparlanmasını engelliyor.” ifadesine yer verildi.
Alman ekonomisi artan faiz oranları, zayıf küresel ekonomi ve yüksek enflasyon nedeniyle üst üste üç çeyrektir büyüyemedi. Ekonomi geçen yılın son çeyreğinde yüzde 0,4, bu yılın ilk çeyreğinde ise yüzde 0,1 küçülürken, yılın ikinci çeyreğinde büyüyemedi.
Uluslararası Para Fonu’nun varsayımlarına göre bu yıl küçülmesi beklenen tek G7 ülkesi Almanya’dır.
Ağustos ayında yüzde 6,1 olan ülkede yıllık enflasyon, Eylül ayında beklentiler doğrultusunda yüzde 4,5’e gerileyerek Rusya-Ukrayna Savaşı’ndan bu yana en düşük seviyeyi gördü.